Forbistret vind fra øst

Forrige lørdag under Spellemann kom jeg i skade for å skrive på Twitter at jeg ikke forstod hvorfor mennesker med norsk som eneste morsmål snakket gebrokkent (et begrep jeg senere modererte til ’multietnolekt’), og siktet med det til Don Martins takketale. At jeg fikk en shitstorm mot meg er vel mildt sagt. Riktignok ikke ett eneste ord fra mannen selv, som satt og fulgte med og trykket på favourite-knappen på en tweet der jeg ble kalt «pænchod» (punjabi for ‘søsterpuler'(!)).

BildeSenere ble jeg gjort oppmerksom på en sak i Dagsavisen der min tweet blir brukt som et slags bevis på at «Oslo er en delt by». Med denne tweeten har jeg vært med på å la prisvinneren «gjennomgå», skal vi tro avisen. Den andre som har bidratt til dette er Thomas Seltzer, som skrev «Skulka Don Martin morsmålsundervisningen?», og Don Martin sier til avisen at han undrer på om det er «ignoranse, arroganse eller begge deler» som ligger til grunn for det vi skriver. Men ingen tar seg bryet med å spørre. I stedet raller de i vei om øst og vest, og bruker setningene fra oss som bevis på at byen er delt. Lettvint, men ikke særlig imponerende.

Jeg kunne latt det ligge, men kjenner at det irriterer meg for mye. Grunnen til det er at jeg er lei av å måtte forsvare standpunkt som jeg aldri har forfektet, og jeg er lei av å bli satt etiketter på. Flere personer og grupperinger på venstresiden av politikken har fått dette som et fast refleksoppgulp i alle diskusjoner hvor motparten stiller spørsmål om, eller krav til den svake, fattige, kvinnelige eller mest mørkhudede parts rettigheter eller oppførsel. Når jeg lurer på hvorfor en etnisk nordmann snakker med en utenlandsk aksent, er det verken fordi jeg er en vestkantssnobb eller fremmedfiendtlig. Kona til nevnte artist mente det virket som jeg aldri hadde vært utenfor Frogner. Det kan jeg avkrefte. Jeg sitter faktisk på Grønland, ikke langt unna hovedgata i byen til Don Martin, og skriver dette. Det forandrer ikke det faktum at jeg fikk mer Ali i Borettslaget-assosiasjoner enn Lillebjørn Nilsen-assosiasjoner da jeg hørte takketalen hans. Så får man gjerne si at jeg tar feil, eller at det er uunngåelig å bli påvirket av alle man henger med, men ikke tillegg meg vestkantsarroganse.

BildeJeg er selv født i Iran og lærte norsk fra scratch i en alder av ni år. Jeg er vokst opp i Numedal og snakker en utvannet Kongsberg-dialekt. Jeg har bare sansen for at språk brukes riktig, og det har ingenting med at jeg bor på Uranienborg å gjøre. Jeg mente det samme for et år siden da jeg bodde i Gamlebyen. Jeg er glad for at det var mine norske venner som lærte meg norsk uttale og ikke jeg som lærte dem å snakke norsk med persisk aksent. Samtidig som jeg terper og terper på uttalen til mannen min som i disse dager prøver å lære seg persisk.

Språkdiskusjonen er ikke den eneste der de mest velmenende blant oss insisterer på kategorisering. Mitt inntrykk er at det i den offentlige norske debatten i dag er en slags forventning om at man tilhører én av to karikerte og polariserte leire: De som elsker innvandrere og hater kapitalisme, og de som hater innvandrere og elsker kapitalisme. Hvis jeg da sier at jeg synes det er trist å se jentebarn i hijab eller at det er hensiktsmessig å snakke om overrepresentasjon av ikke-vestlige innvandrere blant overfallsvoldtektsmenn, eller gud forby begge deler, havner jeg kjapt og automatisk i siste kategori. Altfor ofte. På Twitter, i kommentarfelt og rundt bordet på puben. Det er dette jeg er lei av.

For når jeg sier at jeg er imot å dekke til bitte små jenter eller at overfallsvoldtektsstatistikken ikke er tilfeldig, er det ikke fordi jeg har en aversjon mot det flerkulturelle, men tvert imot fordi jeg mener at man ved å sette seg inn i det tradisjonelle islamske kvinnesynet, bedre kan tilrettelegge for en vellykket integrering. Mitt ønske er at også jenter med strenge muslimske foreldre kan få de samme mulighetene som andre jenter. Jeg synes det er urettferdig at man sender bekymringsmeldinger når lille Hans på åtte ikke får feire bursdag fordi foreldrene er Jehovas vitner, men at ingen foretar seg noe når Fatima på seks må gå med hijab og ikke får ha svømming med de andre barna. Jeg mener hensynet til barnas framtid og den reelle muligheten til å ta egne frie valg, må veie tyngre enn foreldrenes rett til å kle dem opp etter anstendighetskriterier stilt i hjemlandet.

Da jeg så på Norske talenter på TV 2 på fredag, heiet jeg litt ekstra på akrobatdama fra Kina. Ikke bare fordi hun var flink, men litt fordi hun var kinesisk. Fordi jeg innbiller meg at en kineser i Haugesund som knapt snakker norsk har et tøffere utgangspunkt enn han bortskjemte 12-åringen som breaker. Jeg både forstår og føler konseptet underdog, som minoriteter ofte er. Men der kanskje du mener det beste er å synes synd på og skjerme for kritikk, har jeg mer tro på å stille krav og inkludere på ordentlig. Det håper jeg gjør meg til hverken rasist eller snobb.

Når vi i samfunnet vårt i dag har fått et så stort individualistisk spillerom når det kommer til kultur, karriere, seksualitet og identitet, er det kanskje på tide å ta med oss denne respekten for individet inn i den offentlige debatten også. Alle individer har rett til et eget sett med meninger og bør slippe å måtte stille med en blå eller rød lagtrøye før de åpner kjeften.

Takk for meg.

40 kommentarer om “Forbistret vind fra øst

  1. «Mitt inntrykk er at det i den offentlige norske debatten i dag er en slags forventning om at man tilhører én av to karikerte og polariserte leire.» JA!! Dette er jeg veldig enig i. Man kan ha to tanker i hodet samtidig, liksom. Jeg kan vaere mot privatskoler men samtidig for en konservativ okonomisk politikk, osv.

  2. Jeg er derimot helt mot det flerkulturelle, men veldig for det flermenneskelige. Hvor grensen skal gå for hva som er greit i et samfunn er naturligvis alltid noe som er vanskelig. Har du lest Kenan Malik om det å støtte multikulturelle? http://rationalist.org.uk/articles/1809/mistaken-identity
    Halalhippier, heter det på dansk 🙂 «De som elsker innvandrere uansett». Det er rasistisk. Mange innvandrere er fantastiske mennesker, men det fins noen jeg helst ikke vil ha som nabo.
    Er det manglende empati eller bare manglende sunn fornuft når folk med bakgrunn i land hvor rasisme har ført til krig eller hele økonomien er bygd opp på at noen grupper av befolkningen mener at Norge er verst av alle land, synes at det å ikke få leilighet er den verste av all rasisme? Jeg forsvarer slett ikke den etnisk hvite norske som ikke vil leie ut til «svartinger», det er ikke greit i det hele tatt, jeg sier bare at norske virkelig ikke er unike i å være etnonarsisistiske. Eller hva man skal kalle det.

  3. VELDIG bra, upolarisert og utendensiøst – dessverre er dette enestående kvaliteter som gjør at innlegget neppe kommer til å deles som en gressbrann i sosiale medier. Men åh, så deilig det er å høre noen snakke fornuft. Takk for godt innlegg!

  4. Veldig bra og veldig riktige observasjoner. Har selv observert 3-4 bleike gutter som snakker «kebabnorsk» seg imellom….hvorfor lurer jeg da…?

  5. Jeg er enig i at Don Martin i takketalen sin er litt preget av å snakke litt sånn «skal-være-litt-tøff» Oslo-østkant med en anelse utenlandsk aksent som er vanlig blant gutter/jenter med utenlandsk bakgrunn i Oslo Øst. Jeg er også enig i at det kanskje ikke er like kult å snakke sånn når man er 100% etnisk norsk, selv om man henger i et multietnisk miljø. Men jeg er ikke enig at han snakket gebrokkent. Gebrokkent betyr at man har feil ordstilling, og feil grammatikk. Det kan man vel ikke påstå at han hadde. Det er faktisk en utbredt misoppfatning folk har, at utenlandsk aksent er det samme som gebrokkent. Hvis man snakker korrekt grammatisk, men med en annen aksent er det kun det det er, norsk men utenlandsk aksent. Ellers blir det heller ikke riktig å si at Dagsavisen bygger opp hele saken sin om en delt by ut fra din og Seltzers Twittermld. Det er vel kun en liten del av et større bilde de tegner. Når alt dette er sagt, er det flere ulike nyanser i språket innenfor østkanten også, det kan ha med generasjoner og gjøre, og med hvilket miljø man vanker i. De etniske norske guttene som mekker bil, snakker ikke likt som guttegjengene som henger ved sentrene, eller drar ned til sentrum. Når Don Martin sier at han snakket sånn som man snakker der han kommer fra, er ikke det helt riktig. Kanskje i hans miljø, men det er definitivt ikke sånn norsk arbeiderklasse fra Oslo Øst opprinnelig snakker. Ellers er jeg enig med deg i mye av det andre du skriver. Og at reaksjonene mot din twittermld var fullstendig ute av proporsjon og ikke akseptable.

    1. Takk for din kommetar El Diez. Jeg er en 65 år gammel Oslo-gutt som har bodd et dusin steder i Oslo fra Bygdøy til Bøler, snakker og skriver korrekt Oslo-dialekt, som i følge mitt leksikon kan variere fra en del, også utifra situasjonen. (Jeg er da danna, for faen, for å si det sånn.) Fordi ting går gradvis, som framveksten av mine grå hår, har aldri uttrykket «gebrokkent» falt meg inn når det gjelder Martins språk. Har aldri reagert på annet enn de nye formene som «skrivd» i stedet for «skrevet» fra den nye generasjonens munn. Og jeg syns ikke det er så passende å si om en dame at hun har en nydelig skj-ede ved første møte, selv om det menes hennes halssmykke. Men det er en forskjell på gebrokkent og sosialektforskjeller. De går vel over i hverandre, men som beskrivelse er gebrokkent i noe negativt uttrykk. Beklagelig likevel at dette skulle bli et helvete for bloggeren, men det er vel en del av prisen for motsetningene i samfunnet.

  6. Selv om jeg kanskje ikke er enig i alt det du skriver, er dette en fin tekst med flere gode poeng. Jeg vokste selv opp på Tøyen, og som eneste norske i klassen endte jeg også opp med en gebrokken aksent. Dette var ikke fordi det var så himla kult, men fordi en ofte blir påvirket av de rundt seg. Jeg har jobbet mye med språket mitt, og idag brukes «kebabnorsk» kun for humor. Jeg syntes det er litt flaut å ha et dårlig språk hvis man er født og oppvokst i landet, men det plager meg ikke.

  7. Hei Mina!
    Vil bare si at du har virkelig satt ord på en viktig sak! Det var en fryd å lese og jeg følte meg veldig igjen din tankegang. Men det er trist høre at du har fått så mye pes i etterkant! Vi heier på deg! 😉
    Hilsen en iraner.

  8. Bra innlegg, Mina Ghabel Lunde!

    Men vi er nok ikke enige om alt.

    Det er jeg som har skrevet saken i Dagsavisen som du refererer til, som «raller i vei om øst og vest», og «bruker setningene fra oss som bevis på at byen er delt».

    Jeg synes det blir veldig feil å antyde at vi lener oss på din tweet for å fortelle at byen er delt. For det første mener jeg det lenge har vært nokså etablert at Oslo er en delt by, hvis man for eksempel ser på inntekt, utdanning, levealder, befolkningssammensetning, skoleresultater osv. i bydelene på østkanten og vestkanten. Og jeg synes vi – hvis du leser hele reportasjen – dokumenterer dette ganske godt, både gjennom den nye doktorgradsavhandlingen vi omtaler, statistikk og intervjuer med ungdommer og voksne på hver sin kant av byen. Hovedmålet vårt har vært å fortelle hva folk på begge sider synes om dette skillet, og hvordan det påvirker dem.

    Din twittermelding er et bittelite element i saken, og var på ingen måte utgangspunktet for reportasjen.

    Men synes du det er helt urimelig å trekke den fram i en øst/vest-dimensjon? I dette tilfellet var det åpenbart et klart sprik mellom meningsinnholdet i din tweet og det Don Martin sa: Du mente han snakket gebrokkent (ukorrekt, ubehjelpelig, med aksent, ifølge ordboka) mens Don Martin mente at dette er hans dialekt/sosiolekt.

    Uansett hvem av dere man mener har rett – det er ikke poenget – så kan dette være et eksempel på at det også går et språklig skille i byen. Språk er ofte tett knyttet opp til identitet og tilhørighet, og det er det vi prøver å vise gjennom Don Martins reaksjon på twittermeldingene.

    Jeg kunne sikkert ordlagt meg annerledes enn «etterpå fikk han gjennomgå». Det var ikke ment så dramatisk som det virker som du har tolket det til å være. På den annen side er ikke det å snakke gebrokkent noen hedersbetegnelse, synes derfor ikke jeg tok så voldsomt hardt i, siden «gjennomgå» – ifølge ordboka – kan bety «fikk høre». Han fikk jo høre det av dere.

    I resten av blogginnlegget ditt er jeg enig med deg i det aller meste. Det er en interessant språkdebatt du trekker fram, som sikkert vil reises med jevne mellomrom. Ikke er jeg språkforsker, men noe av kjernen i debatten vil vel – som alltid – dreie seg om vi står overfor et språklig forfall eller språk i endring. Spennende uansett.

    For øvrig er heller ikke jeg fan av den «velmenende kategoriseringen» du viser til.

    Jeg er også overrasket over hvor mye bråk du har fått etter tweeten din. Først nylig ble jeg gjort oppmerksom på de sjikanerende meldingene du har mottatt, og det er selvsagt fullstendig forkastelig.

    Hilsen Sturla Hanssen, journalist i Dagsavisen

    1. Hei Sturla!

      Jeg har ikke sagt eller ment at hele reportasjen lener seg på min tweet, men at den blir brukt som et slags bevis. Det mener jeg fremdeles, etter å ha lest saken din en gang til. I en tweet til meg skrev du også at det jeg omtaler som fenomen er mer utbredt på øst enn vest, noe som ytterligere understreker at du tilla meg et utgangspunkt (øst/vest) som passet inn i reportasjens teori: at det er store skiller mellom øst og vest. Om jeg synes det er urimelig å trekke min tweet fram i den konteksten? Ja, for jeg hadde ikke øst/vest-dimensjonen i tankene.

      Å bruke «gebrokkent» i dette tilfellet var feil (jeg hører en utenlandsk aksent, men ikke ukorrekt og ubehjelpelig norsk), derfor modererte jeg det senere til «multietnolekt». Det ville du visst hvis du leste min twitterfeed før du siterte – eller rett og slett spurte meg. Hadde du lest feeden, hadde du også visst om dritten jeg fikk og at Don Martin støttet deler av den. I lys av dette, håper jeg du forstår at saken, der han uten tilsvar får kalle meg både arrogant og ignorant, ser litt grell ut.

      Når det gjelder «gjennomgå» så tror jeg både du og jeg som lever av å skrive vet at det er et ladet ord, uansett hva ordboka sier. Jeg vil si at jeg som følge av denne saken har fått «gjennomgå» hardere enn Don Martin.

      Setter uansett pris på at du leste, og svarte. Takk!

      1. Hei igjen, Mina!

        For det første: Du sier du ikke hadde øst/vest-dimensjonen i tankene. Men i en tweet (18/1) til en som lurer på hvem du mener snakker gebrokkent, svarer du jo følgende: «Utbredt fenomen i Oslo øst, i dag var det Don Martin». Om du selv mener at du ikke tenkte spesielt på Oslo øst, er det vel ikke rart om du tolkes dithen?

        For det andre: Du modererte utsagnet fra gebrokkent til multietnolekt, det hadde jeg ikke fått med meg. Men jeg synes ikke det er så relevant, jeg har da ikke tatt stilling til om du «har rett eller tar feil». Det er, som nevnt tidligere, ikke det som er poenget.

        Poenget er følgende: Du beskrev en måte å snakke på (Don Martin på Spellemann) som noe som avviker fra normalen, og det skinner jo ganske klart igjennom at du mener han ikke burde snakke som han gjør (selv om du modererte utsagnet ditt). Dette oppfatter han tydeligvis, slik jeg har tolket ham i avisen, som en nedvurdering av sin bakgrunn/identitet fra Romsås/Oslo øst, da «det er sånn som vi snakker der jeg er fra», som han sier.

        Det er selvsagt langt fra utelukket at en fra østkanten kunne ha skrevet det samme som deg, så enkel tror jeg ikke verden er. Og jeg har heller aldri påstått at man snakker på én bestemt måte i halve Oslo. Men jeg står ved at dette likevel er et godt eksempel på et språklig skille i byen. Dette fordi debatten om «det å snakke gebrokkent» aldri, så vidt jeg kan huske i hvert fall, har vært noe man forbinder med Oslo vest, men med øst (som du jo selv har slått fast i en tweet).

        På bakgrunn av dette stusser jeg litt over din reaksjon på at vi trekker fram dette i en sak om øst/vest-skillet i Oslo.

        Så til Don Martins sitat. Dette er hans svar, i Dagsavisen, til twittermeldingen om at han snakker gebrokkent: «Det der er sånn «vi er bedre enn deg»-innstilling, en typisk holdning mange har til østkanten. Jeg snakket ikke gebrokkent. Jeg snakket sånn som vi snakker der jeg er fra. Om sånne reaksjoner skyldes ignoranse, arroganse eller begge deler vet jeg ikke. Men det er kanskje ikke så rart at folk tenker sånn. Det er få som snakker som oss som får jobbe i TV eller radio. Det offisielle oslospråket er vestkantens språk.»

        Synes du virkelig det er så drøyt at han kommer på trykk med en slik kommentar til din offentlige ytring på twitter? Du skriver at han får kalle deg arrogant og ignorant. Han er vel mer spørrende enn han er anklagende, synes jeg. Ja, jeg ser at dette kan tolkes som språklig flisespikkeri, men du har jo selv etterlyst et høyere presisjonsnivå.

        Og når det gjelder sjikanen du har fått på sosiale medier, tror jeg vel at jeg har understreket ganske godt hva jeg synes om det, i en tidligere kommentar.

        Hilsen Sturla

  9. Veldig bra innlegg! For øvrig er jeg enig med den andre personen som anbefalte Kenan Malik. Hans kritikk av det å putte folk i bås (ekstrem identitetspolitikk) er nøktern og god.

  10. Hvorvidt denne Don Martin snakket «kebabnorsk» for å bygge et «image», eller om han gjorde det grunnet påvirkning fra omgivelsene vet jeg ikke.
    Men salige Johan Nygaardsvold snakket østlending da han talte på Youngstorget, mens han snakket trønderdialekt de gangene han var hjemme i Hommelvik.
    I mine øyne er det samme problemstilling.
    Selv er jeg forøvrig østlending og har beholdt det aller meste av min dialekt etter mer enn 30 år i Trøndelag.

  11. Husker rundt 2003/2004 da Don Martin fortsatt snakket forståelig norsk og jeg hørte på plata «Fred, Frihet og Alt Gratis» – Hva skjedde? Litt av et gruppepress han må ha opplevd de siste åra… haha.

  12. Fantastisk innlegg. Glad jeg er blitt gjort oppmerksom på deg gjennom dokument.no i dag.

    Jeg bor selv i blokkbebyggelse på Lambertseter og er omgitt av etnisk norske akademikere med småbarn. Det minoritetskulturelle innslaget er minimalt, men det streifer noen forbi hvor småjentene har hijab. Jeg syntes det er trist og ble nesten hitlet da jeg la frem denne betraktningen på pub med venner bosatt godt på vestkanten. Min kommentar at en av disse jentene har det kanskje i seg til å bli statsminister en dag skapte stillhet.

    Når det gjelder Don Martin er jeg stor fan av låta Nilsen, men syntes det blir for teit når han benytter begrep som gentrifisering i teksten. Blir for avansert for konteksten lissom asse.

  13. Hei, du skriv ”Når jeg lurer på hvorfor en etnisk nordmann snakker med en utenlandsk aksent(..)”. Eg er ganske ueinig i at Don Martin snakka med ”utanlandsk aksent”, men meiner heller at han prata ganske vanleg austkant-dialekt. Gjerne utdjup kva du meiner var utanlandsk, gebrokkent eller multietnolekt av det han sa, for det kan jo alle lære av. Eg lurer også på kvifor du reagerte på måten han snakka på.

    Viss ein skal samanlikne austkant-dialekta i Oslo med vestkant-dialekta, kjem austkanten ganske dårleg ut. Den har lågare status og er lite eksponert i media, og blir kanskje assosiert mest med låg utdanning, kriminalitet, blokk, ghetto og kanskje til og med litt latterleg ml-sjølvproletarisering. Vestkant-dialekta blir sett på som standardspråket i Noreg av dei alle fleste, og er det vi høyrer kvar einaste dag på radio, tv og elles der viktige og mektige saker blir snakka om. Og det er kanskje hovudgrunnen til at Kongsberg-dialekta di er litt utvatna, slik som dialektene til dei fleste andre som snakkar ei austlandsk dialekt og flyttar til Oslo.

    Så når noko (austkant-dialekt) som er så likt som standardspråket (vestkant-dialekt) blir brukt på område der ein er vand til å høyre standardspråket (NRK1, laurdagskveld), lurer eg på om det er lett å tenkje noko av typen ”oi, så rart” og ”kvifor har ikkje han gått over til å snakke standardspråket, han har jo så kort veg”, for så å leite etter forklaringar på dette ukjende og fjerne. Og då kanskje konkludere med at det er utanlandsk eller multietnolekt eller noko sånt. I staden for å anerkjenne at det faktisk er ei eiga dialekt? Som Don Martin faktisk er stolt av, på same måte som han er stolt av heimstaden sin, som tilfeldigvis er elles ukjende og fjerne Romsås.

    (Til info: eg bur på Tøyen, og har budd på Tåsen. Sånn for å ha den litt uviktige geo-kredden inne.)

    1. Her antar du mye rart som du skal få lov å anta. Jeg hører mye østkantsdialekt både på tv og ellers, og har ikke inntrykk av at NRK skjermer folket mot østkantsdialekt på gitte tidspunkt, som lørdagskvelder.

      En utenlandskklingende aksent er noe annet enn østkantsdialekt (Jan Bøhler). Jeg kan dessverre ikke utdype lyder og uttale skriftlig. Det er helt ok at du hører noe annet enn meg.

      1. Det verkar som du misforstår ein del. Eg skreiv at ein høyrer austkantdialekt mindre, og at den blir brukt lite i media, og at det er mest vanleg med vestkantdialekt framfor austkantdialekt på laurdags-NRK. Om du høyrer meir austkantdialekt enn vestkantdialekt på tv, må du nok skildre dei «rare» vanane dine litt meir. Ein legg gjerne meir merke til det som avvik frå det som er standard(språket).

        Og trass i at du påstår at du ikkje er i stand til å skrive om lydar og uttale, kan du likevel prøve å skildre kva du tenkte og følte då du konkluderte med å kalle Don Martins måte å snakke på for «utanlandsk aksent» og gebrokkent og multietnolekt. Det siste ordet der viser at språkterminologi ikkje kan vere så altfor fjernt for deg. Å vise til eit sitat utan argumentasjon som argumentasjon skal du jo få lov til, men det er ganske så rart.

  14. Herregud Vegard… Innlegget ditt har ingen substans. Kom med noen eksempler som folk kjenner til, ikke bare en haug med ord-oppgulp fordi du kjeder deg og vil ha reaksjon.

    Siden du har så høy kulturell kapital og lett oppdager forskjeller i samme dialekt (Oslo Vest / Oslo Øst) så kan du jo ta for deg Leo Ajkic og fortelle om han er Bergen Øst/Vest… jeg hører ikke forskjell på om han representerer Fana eller Sotra, men jeg hører at han er fra Bosnia. Forresten, han er den absolutt største stjerna hos NRK det siste året.

    Hva med din egen dialekt? Fortell oss om den!

      1. Steffen: Jeg lurer veldig på hvorfor du mener at Vegard sine innlegg er substansløse. For meg framstår de som saklige og utførlige, i motsetning til ditt (Fordi han skriver på nynorsk, bør han legge ut om egen dialekt? Hva slags logikk er det?)

        Og du, Mina, framstår som ganske arrogant (vestkantssnobb eller ei) når du ikke gidder å argumentere for hva det var ved språket til Don Martin som fikk deg til å steile, men heller bare henviser til Steffens sarkastiske og nedlatende kommentar.

        I utgangspunktet er jeg enig i kritikken din mot Don Martin, men måten du imøtegår argumenter på er ikke veldig imponerende.

  15. Som bergenser ser jeg med undring på at noen reagerer på hva du trekker frem, det er jo noe vi har merket i mange år fra dere østlendinger.
    Jeg satt for ti år eller så siden i et prosjekt som hadde bruk for oppleste tekster, og en av deltakerne fra Oslo mente hun kjente til noen som kunne ordne den biffen.
    Etter en tid kom hun tilbake med filene og jeg skulle synkronisere med resten av materialet.
    Uttalen var dog helt på kebabstadiet, eller materiale for bosspannet.
    Jeg lette lenge etter en pen måte å fortelle dette på, men klarte ikke unngå en setni g av slaget «tekstene er jo gode, men kunne det være mulig å bruke en som hadde norsk morsmål»?
    Kvinnen ble dødelig fornærmet, det var hennes (åpenbart _svært_) etnisk norske sønn som hadde lest inn dette.
    Flott at det blir problematisert!

  16. Takk for blogg, det er jo nesten ingen som klarer å oppdatere bloggen sin nå for tida. Ang. Kebab-norsk, så er jo dette et adelsmerke i våre dager – både og samtidig politisk korrekt «språkpolitikk» fra høyeste politiske og kulturelle hold, og street cred (gangsta-rap).
    Dermed burde ingen bli fornærmet for å bli puttet i denne båsen.
    Et pussig eksempel er duoen Karpe Diem som «sliter» med at de begge er oppvokst milevis fra Holmlia, på beste vestkant, men ingen ville nok finne på å kalle dem «vestkant-ramp» av den grunn. På den andre siden kan de skryte av å ha vært den eneste (stakkars) innvandrerpojken i klassen på barneskolen. Språk er makt.

Legg igjen en kommentar

