Kjære Marta Breen, jeg har også et navn

Jungeltelegrafen om boka di løper som en liten jente, og den har først nå endelig nådd meg. Hadde kommet til Natt & Dag i bunken av ting jeg skulle lese for å oppdatere meg på det jeg har gått glipp av i Norge i sommer. Var noen uker i Teheran og busy med egen kvinnekamp, serru. Så ser jeg det. Du har heklet meg inn i fiendekluten din. Ikke som Mina Ghabel Lunde, journalist i DN, neeeida. Ikke som en kvinnelig journalist i DN, neeeida. Men som en (kjønnsnøytral) journalist i DN. Marta. Du av alle vet hva dine lesere ser for seg når de hører ”en journalist i Dagens Næringsliv”. Og det er ikke en kvinne på 32 fra et land der 8. mars-parolen, dersom slikt var lov, ville vært ”La oss få slippe å gifte oss når vi er ni”.

IMG_9153Du Marta, du Marta. Du vet hva du gjorde der. Du vet det så jævlig. Der lå det en relevant og fordelaktig bit av informasjon som kunne gagne din forsvarsløse motpart. Den unnet du meg ikke. En kvinnesaksforkjemper som opererer i natten med kikkertsikte og giftpiler mot sine medsøstre. Jeg er ikke sint, men veldig veldig skuffet.

Eller overtolker jeg det nå? Har ikke kjønn noe med dette å gjøre? Er det bare mikroaggresjon? Du er eksperten. Selv ser jeg ikke forskjell.

For å snakke sak. I den grad det er noen sak av betydning utover min sak i DN, som du gjengir feil. Det var ikke et par av deltakerne som snakket dritt om én navngitt mann. Forumet både du og jeg var med i, var i hvert fall så lenge jeg var med, et festivaltoalett der flere navngitte menn uvitende ble døpt. Men jeg ser du allerede er gjort oppmerksom på bokas lemfeldige omgang med fakta.

FullSizeRender(12)Når du plasserer «Den Selskabelige Diskusjonsforening” som den kvinnelige ekvivalenten til «fucking her right in the pussy» så har du sikkert rett. Men selv om mitt kjønn hindrer et medlemskap i sistnevnte, tør jeg tippe at det er litt færre Dagsnytt 18-frekventerende og toneangivende stemmer der. Men jeg er på saken, og kommer det frem at Trond Giske eller Kjell Inge Røkke er der og pussy talker og gir lite flatterende karakteristikker av navngitte kvinner i norsk offentlighet, samt kommer med beskyldninger om kriminalitet de har begått uten å gi dem muligheten til å forsvare seg, så kan du være helt sikker på at det kommer på trykk.

Jeg har kanskje kommunisert det med andre ord allerede, men synes du burde være rausere neste gang. I’m also just a girl, standing in front of another girl, asking her to aknowledge her name.

Legg igjen en kommentar

