Kongens «vet ikke»

Dette er Sofia, datteren til min barndoms bestevenninne Solmaz i Tehran. Hun er en utrolig sjarmerende og kvikk jente. Smart, sta, snill, nysgjerrig og morsom. Hun liker å telle og synge på engelsk, danse ballett, spise saftis, undervise bamsene sine, lage rare hårfrisyrer og kle seg ut.

Sofia (5), september 2016.
Sist jeg var sammen med henne satt vi og dinglet med beina på terrassen i sommerhuset deres ved det Kaspiske havet. Da fortalte hun meg at hun hadde en kjæreste i barnehagen, men at hun vurderte å få seg en til. Da var hun fire år.

Nå er Sofia fem og for en uke siden begynte hun på førskolen. Bildet til venstre er fra siste dag i sommerferien, det til høyre er fra dagen etter. På vei til første skoledag. Hun forstår ikke hvorfor hun må gå i de tette klærne som er varme og klør. Hun forstår heller ikke hvorfor det ikke er en eneste gutt på skolen hennes.

Solmaz og jeg , sommeren 2015.

Venninnen min, mammaen hennes, vet ikke hvordan hun skal forklare alt dette for henne uten samtidig å ta fra henne hennes håp for fremtiden. Hun vet ikke om Sofia er stor nok til å få vite at mamma synes hun blir utsatt for urett, når noen andre voksnes religion får bestemme hva små jenter skal ha på seg og hvem de skal få leke med. Hun har ikke hjerte til å fortelle datteren sin på fem år at hun fra nå av verken får lov til å ha kjærester, synge eller vise frem håret.

Venninnen min tror meg ikke når jeg forteller henne at det er jenter med hijab i norske barneskoler også. For i Iran er det bare såkalte hizbollahis – fundamentalister – som frivillig dekker til sine barn med hijab. De samme folka følger gjerne opp med mer heldekkende plagg i tenårene og har full kontroll over sine døtres liv, utdannelse, omgangskrets og hvem hun kan eller må gifte seg med. 

Solmaz skjønner ikke at det er lov i Norge.

«Har dere ikke konge da? Statsminister? Hvorfor beskytter ikke de barna som må gå der innpakka og se lengselsfullt på andre frie glade barn? Er de kanskje litt rasistiske og driter i hvordan det går med barn som ikke er norske?» spør hun.

Da er det jeg som ikke helt vet hva jeg skal svare.

10 kommentarer om “Kongens «vet ikke»

  1. Storartet blogg, men hva er greie med avsnittinndelingsfeilene (mangelen pålinjeskift/innrykk) i siste halvdel? Skriver du figurdikt?

    1. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Jeg har rettet nå. Det kan være frustrerende å se feil i andres arbeid når man selv er en perfeksjonist.

      Husk til neste gang at det heter «hva er greien/greia» og ikke bare «greie». Og det skal være mellomrom mellom preposisjon og substantiv: «på linjeskift».

      Diktformen figurdikt kjennetegnes ikke, slik du antyder gjennom ditt humoristiske spørsmål, av mangel på avsnitter eller linjeskift. Figurdikt er en diktform der utseendet på teksten skal ha en form som speiler innholdet. For eksempel ville dette innlegget sett ut som et figurdikt dersom teksten visuelt tegnet skissen av en liten jente eller en konge.

  2. Vestens sterkeste og mest humane våpen mot tilbakestående religiøse normer er humor. Om din mor og andre med hijab og burka følte seg latterlig med sitt klesvalg er jeg overbevist om de ville slutte å gå med hijab og burka. og slik bygget opp sine selvbilder fri fra slør.

Legg igjen en kommentar

