Løgn og fanteri i Verdens Gang

Etter en reportasjetur til Tehran, har Norges største nettavis i to dager villedet sine lesere.

Mandag denne uken kunne vi lese at fiskeriminister Per Sandberg går til ”frontalangrep på burkabruken i Iran – og Norge”.

Så kommer en skildring fra Tehran.

”Vi går gatelangs i sentrum av Irans hovedstad. Rundt oss går kvinner tildekket, de fleste med burkaer – noen med nikab”, skriver VGs journalist.

Selv er jeg født og delvis oppvokst i Iran, er der minst en gang i året og har nesten hele min familie der. Jeg har aldri sett en kvinne med burka eller nikab i landet. Min mormor som har bodd i Iran i 83 år, har aldri sett en burka og aner ikke hva det er. Nikab har hun sett to ganger, når hun har vært på besøk på landsbygda.

Burka, som ifølge VG de fleste iranske kvinner er kledd i, er ikke-eksisterende. Når det gjelder niqab, er plagget ikke bare uvanlig blant sjiamuslimer generelt og iranere spesielt, det blir også – i de ytterst sjeldne tilfellene det forekommer, gjerne blant arabiske turister – slått ned på av myndighetene. Årsaken er at man ser et plagg som skjuler hele mennesket som en sikkerhetstrussel.

Like fullt skriver VGs kommentator Astrid Meland:

”Når jeg støter på folk som i tillegg har dekket til ansiktet, vet jeg ikke hvor jeg skal se. Jeg tør ikke begynne å snakke med dem. Hvordan kjenner ungene igjen moren sin, lurer jeg på. Ser de det på høyden? For hva slags kjennetegn bruker man egentlig når hverken kan se kroppsfasong, ansikt eller hår?”

Avisen spanderer derimot ikke ett eneste bilde av en kvinne med burka eller niqab fra Tehrans gater. Grunnen er enkel: Vanlig bekledning for kvinner i den iranske hovedstaden er en lang skjorte og et tørkle på hodet, mens de mest religiøse går med noe som heter chador – et lengre slør, som dekker hele kroppen, men ikke ansiktet. Nord-Tehran, der VG ifølge seg selv var da observasjonene fant sted, er en særlig sekulær bydel i iransk sammenheng. Der går kvinnene med så lite som mulig, ofte trange og korte trenchcoats og små tørklær på hodet der det aller meste av håret er synlig. Det er knapt noen kvinner i verden som sminker seg mer enn de iranske.

dsc_0002
Meg i Tehran, sommeren 2015. Ikke så vanskelig å gjenkjenne.

Hvilke motiver avisen har for å vrenge så dramatisk på virkeligheten er ikke godt å si. Men å få journalistvisum til Iran er ikke gjort i en håndvending. Det er årlig mange som søker, også fra norske redaksjoner, men de aller fleste får avslag. Når VG har lyktes med å få inn en journalist, en kommentator og en fotograf, skyldes det trolig at formålet med reisen har vært å dekke Sandbergs fiskerelaterte, og for regimet harmløse, anliggende.

Ikke bare sløser VGs utsendte med denne sjeldne muligheten til å skildre et av verdens mest omdiskuterte land med vestlige øyne og sett fra innsiden, men i en tid der utøvelse av islam og muslimske klesdrakter er gjenstand for de mest opphetede debattene, serverer avisen det norske folk direkte usannheter.

12 kommentarer om “Løgn og fanteri i Verdens Gang

  1. Begrepsforvirring og løgn er ikke det samme. Når du kommer med så alvorlige beskyldninger mot VG, så er det viktig å holde tungen beint i munnen. At man i Iran kaller det svarte kropps- og ansiktsdekkende plagget sitt for chador og ikke nikab, underslår ingen av VGs konklusjoner. Og JA, chador dekker ofte store deler av ansiktet på samme måte som nikab. Chador dekker ikke kun håret slik som burka oftest gjør, chador snøres ofte sammen slik at det dekker mesteparten av ansiktet. Se bilder for dokumentasjon: http://moonlighttrip.com/en/files/sites/2/2016/06/chador2.jpg https://quintinlake.files.wordpress.com/2010/08/arg-karim-khan-shiraz-iran-141.jpg?w=510

    1. Hei Erik Mikkelsen: Dei fotoa du viser til som dokumentasjon samsvarar ikkje veldig godt med påstandane dine. Målt etter graden av tildekking av andletet, kan me plassera chador og hijab i ei gruppe for seg – dei dekkjer omlag like mykje av andletet. Medan burka og nikab er i dei ekstreme klesplagga som definitivt skjuler heile andletet.

    2. For folk flest er det ingen forskjell mellom forskjellige type hijab men man forventer at en journalist skulle vite forskjellen . For de som er kjent med regionen er det stor forskjell mellom folk som går med Burka eller skjerf . Journalisten hadde vært i nord Tehran hvor de fleste bruker ikke chador heller . Du sender link som viser religiøse kviner som kommer fra et religiøs seremoni . siden du er så naiv at din dokumentasjon er bilder fra Google så anbefaler jeg å skrive » iranian girl» eller » iranian women » da for du mer alternativ .

  2. Bra skrevet. Det du skriver er også det jeg hører (og ser) fra mine kvinnelige venner i Tehran. Man må bare søke litt på Twitter for å se at VG gir feil inntrykk her.

  3. Jeg har jobbet mye i Iran, faktisk et kjekt land å besøke.
    Og jeg kan bare bekrefte mye av det Mina skriver her.
    Har ikke sett burka eller nikab en eneste gang, kun hijab.
    Dårlig presisjons nivå på VG her!

  4. flott at det finnes folk som viser sannheten uansett hva det gjelder!
    jeg har vært mye i midtøsten og har ikke sett mange som bruker niqab, men hijab var veldig vanlig å se .

  5. vg har ikke peiling på politikk, de har skrevet mye før om israel vil angripe iran, men de visste ikke hvem er Iran egentlig!
    per i dag kan jeg si til hele verden at vi er en av de sterkeste maktene i verden, vi hizballa og syria og iran som knuste drømmene til alle terroristene i syria og står imot denne innvasjonen fra israel og terroristene til saudi arabia ,vi er stolte og vi er der for bli og som vi har vært før, for flere tusen år i regionen.
    den som tror at fremmede vinner over oss drømmer, akkurat som var hitlers drøm over europa!

  6. Utmerket skrevet. VG-artikkelen er flaue saker.
    Generelt er det et problem at journalister ikke har greie på grunnleggende fakta, spesielt om Midtøsten. Med alt det norske engasjementet der nede, er det rart at journalistene ikke har peiling.

  7. Jeg har vært på ferie i Iran og i Qom, Mashaad og flere andre steder så jeg full ansikts dekning nesten over alt. Så jeg lurer på hvor du drar.. Tehran så jeg en rekke og… Eneste stedene jeg ikke husker å ha sett full dekning var i Shiraz og Esfahan.. Dette var i 2010, og mine venner som fortsatt bor i Iran sier at det blir verre.

    1. Må innrømme at jeg er helt overrasket over det du skriver. Jeg bodde der i mange år og kan ikke huske at jeg så Niqab mer enn bare en gang. Niqab blir betraktet selv av de meste konservative som noe ekstremt der.
      Er du sikkert at du ikke hadde VG briller på deg?

  8. Takk Mina. Jeg hadde lenge tenkt å skrive kommentar der men nå kan jeg bare dele dette her. Det er helt utrolig å av VG å blande fakta og egne personlige/samfunns forventninger bare for å skrive en artikkel i
    VG.

Legg igjen en kommentar

